Rohkeus

Huomaatko, että voit itse hyvin, kun voit vaikuttaa elämääsi ja sen myötä voit suuntautua itsestä ulospäin- kohti toisia ihmisiä ja asioita.

 

Miksi, mitä ja ketä varten, ovat tärkeitä kysymyksiä?

Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä! Olet hyvä tässä ja nyt

Kaikkien vaikeuksien eliminoiminen, sadan prosentin varmuuden vaatiminen, täydellisyyden vaatimus esim. ulkonäössä on loputonta korjauskierrettä.

 

Täydellisyyden vaatimus vie vihaan ja säälimättömyyteen niin itseä kuin toisia kohtaan. Siitä on hyvä astua pois!

 

Todellisuudessa moka päivässä pitää pirteänä ja kompastelu voi estää kaatumisen.

Naura itsellesi ja mokillesi. Niitä sattuu kaikille. Opi kuitenkin niistä.

 

Virhe ja epätäydellisyys ovat opettajia, joka tulevat silloin, kun oppilas on valmis oppimaan

 

Anteeksiantaminen itselle ja muille, eläville ja kuolleille on ainut tie eheyteen ja hyvään elämään.

Omat voimat riittävät, keskitytään vahvuuksiin ja vahvistetaan niitä

Ehtojen ja vaatimusten asettaminen elämälle on tyytymättömyyttä elää tässä ja nyt.

Elämä on aina jossain muualla.

 

Monista toiveista on vain luovuttava.

 

Meidän kaikkien on suostuttava siihen, ettei maailma aina ole oikeudenmukainen eikä elämän kanssa voi käydä oikeudenkäyntiä.

 

Elämän lahjaluonne pitää oikealla tiellä ja kiitollisuus asenteena muuttaa ihmistä.

Itsensä tarkkailu on jatkuvaa itsensä ympärillä pyörimistä: oman hyvinvoinnin, tarpeiden ja haasteiden tarkkailua.

Riität – minkä tehtävän kanssa jatkat matkaa?

Ota askel eteenpäin- katso ympärille- sinua tarvitaan!

Omiin tehtäviin riittävät voimat.

 

Moni ongelma menee ohi, kun sitä ei ruoki.

 

Moni murhe ja epäoikeudenmukaisuus unohtuvat, kun ei tee niistä muistiinpanoja kertaamalla niitä ja elämällä niitä yhä uudelleen.

 

Vaikeudet on hyvä käydä lävitse, vaikeat tunteet lähtevät tuntemalla ja kohtaamalla ne. Niistä on hyvä luopua ja hyvästellä ne, kun sen aika on.

Katso itseäsi myötätuntoisesti – opettele itsemyötätuntoa pohtimalla

Miten kohtaat parhaan ystäväsi? Kysyt ystävällisesti kuulumisia, lohdutat kun on lohduttamisen hetki, kannustat haasteiden edessä ja kuljet rinnalla vaikeina hetkinä

 

Miten kohtaat itsesi samanlaisessa tilanteessa? Ole itsesi paras ystävä ja kohtaa itsesi myötätuntoisesti ja lempeän kannustavasti. Kysy itseltäsi, kuinka voit ja mitä nyt tarvitset. Mieti, mikä on mahdollista ja riittävän hyvää juuri nyt.

 

Pidä huolta itsestäsi, kuin huolehtisit parhaasta ystävästäsi, ystävällisyydellä, kaveruudella ja aidolla välittämisellä.

 

Vaikeina hetkinä on hyvä muistaa, että emme ole yksin. Meillä kaikilla on joskus samanlaisia kokemuksia, tunteita ja tarpeita. Ihmisyyteen kuuluvat onnistumiset ja epäonnistumiset. Ne eivät arvoamme muuta vaan ovat osa normaalia ihmisenä olemista.

Mitä tarvitsen?

Hakeudu seuraan, jossa viihdyt, jossa koet hyväksyntää, joka tuo voimaa ja vahvistaa. Me ihmiset olemme sosiaalisia toimijoita, toimimme mielellämme yhdessä ja tulemme ”minuksi” toistemme kautta.

 

Suhtaudu itseesi myötätuntoisesti silloin kun elämässäsi tapahtuu vaikeita asioita. Kohtaa ja kohtele itseäsi rakentavalla tavalla. Anna ajatusten ja tunteiden tulla, hyväksy ne. Kysy itseltäsi, mitä nyt tarvitset. Lohdutusta, tukea, ymmärrystä vai muuta ystävällistä kohtelua?

Salli itsesi olla myös heikko,
kasvata rohkeutta nähdä se ja pyytää apua. Kun hyväksyt itsesi oman kokoisella paikalla, keskeneräisenä,
välittyy se myös ulospäin toisista välittämisenä.

Kuuntele omaa sisäistä puhettasi, puhutko niin kuin ystävällesi? Tarkastele ajatuksiasi ja niistä nousevia tunteita.

 

Mikä on myönteisen ajattelun vaikutus?

Kokeile sitä!

 

Voit oppia ja vahvistaa itsemyötätunnon taitoja. Oman sisäisen puheen lempeä äänensävy sekä kannustavat ja rohkaisevat sanat vahvistavat mielialaa. Ne auttavat löytämään uusia näkökulmia, oivalluksia ja mahdollisuuksia.

 

Ajatukset alkavat helposti kiertää kehää ja vahvistavat itseään. Huoliajatusten nimeäminen ja pienenkin hyvän löytäminen hankalina hetkin katkaisee kierteen.

Ajatukset saavat aikaan tunteita, jotka tuntuvat kehossa. Tilanteiden, ajatusten ja tunteiden rohkea kohtaaminen ja hyväksyminen lisäävät levollisuutta ja voimavaroja.

 

Meidän kaikkien on hyvä hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa.

 

Hyväksyminen vapauttaa voimavaroja jollekin uudelle ja kannustaa kohti tavoitteita ja toimintaa.

Ajatukseni – Tunteeni – Tehtäväni

Harjoittelun myötä oppii vähitellen kohtaamaan ja hyväksymään tilanteita, pysähtyen ja antaen niiden tulla ja mennä.

 

On hyvä kohdata oma itse lempeästi ja kannustavasti, puhua ystävällisiä ja rohkaisevia sanoja.

 

Suo itsellesi mukavia hetkiä mieleisen tekemisen parissa tai vie itsesi mielikuvien voimin hyvien muistojen pariin.

Se vahvistuu,
mitä ajattelet

Vieritä ylös