Valikko

Retkeillään luonnossa

Luonnossa liikkuminen on keino löytää itselle hyvää oloa – jotta jaksat olla toinen toiselle, on velvollisuutesi huolehtia myös itsestäsi. Ja muista, riittää kun teet parhaasi oman kokoisellasi paikalla! Pienikin hetki elvyttää.

Metsämieli- menetelmässä hyödynnetään luontoa mielen ja kehon kuntosalina. Tähän kuntosaliin on vapaa pääsy, ovet ovat aina auki ja suomalaisella se löytyy keskimäärin 200 metrin päästä kotoa. Moniin tutkimuksiin perustuva menetelmä innostaa hyödyntämään luonnon hyvinvointivaikutuksia kehoa virkistävien ja mieltä rauhoittavien harjoitusten (yli 150) avulla. Lempeä liikkuminen, hetkeen pysähtyminen ja luonnon aistiminen virittävät mielen taitojen harjoituksiin, kertoo menetelmän kehittäjä Sirpa Arvonen 

Luontoympäristön vaikutukset terveydentilaan ovat kattavasti suotuisampia, kuin rakennetun ympäristön. Jo viiden minuutin oleilu luonnossa alkaa laskea sykettä ja verenpainetta. Mieliala alkaa kohenemaan ja hyvinvointivaikutukset lisääntyvät luonnossa oleilun ajan ja käyntikertojen lisääntyessä.

Luonnon elvyttäviä vaikutuksia ei välttämättä itse tiedosta, sillä ne syntyvät osittain tahdosta riippumattomasti. Siksipä luonto elvyttää meitä kaikkia, vaikka emme koe olevamme luontoihmisiä. Samoja vaikutuksia saavuttaa myös kaupunkipuistossa oleilemalla, pihan reunassa tai ikkunasta luontoa seuraten sekä kirjoista, valokuvista tai televisiosta luontokuvia katsellen.

Altistu luonnolle seuraavien harjoitusten parissa. Pysähdy hetkeksi ja ammenna itsellesi hyvää oloa aluksi yhdellä harjoituksella retkeä kohti. Havainnoi ympäristöäsi ja ole läsnä luontohetkessä. Rauhoitu ja rentoudu, anna luonnon selkeyttää ajatuksia ja tunteita, lataudu ja energisoidu.

Tervemenoa metsään!

Aistikimara

  1. Pysähdy metsäkävelylläsi ja katsele ympärillesi
  2. Kiinnitä katseesi johonkin sinua kiinnostavaan yksityiskohtaan. Tutki vaikkapa sammaleen kasvutapaa, puron solinaa, männyn kuoren muotoja tai puiden silmujen alkuja
  3. Siirry tarkastelemaan lähempää, kumarru, kyykisty tai laskeudu polvillesi ihmettelemään valitsemasi kohteen yksityiskohtia. Antaudu aistien kimaralle.
  4. Hengähdä virkistyneenä. Mitä nyt tunnen?
  5. Jatka matkaa ja anna itsellesi lupa pysähtyä, kun näet jotakin mielenkiintoista

Olemisen taito

  1. Liiku lempeästi ja pysähdy sinulle mieluisassa luontoympäristössä
  2. Anna itsellesi lupa olla, mikään muu ei juuri nyt ole tarpeellista
  3. Aisti hetken olotilaa. Olosi on juuri sellainen kuin se voi nyt olla.
  4. Kuvittele, että olet osa ympäristöä ja hetkeä. Voit olla ja hengittää lempeästi
  5. Jos ajatuksesi lipuvat mieleesi, anna niiden jatkaa matkaa ja palaa olemisen hetkeen.
  6. Olemisen hetki voi olla hyvinkin lyhyt, juuri sopivan mittainen
  7. Kun tunnet tarvetta toimintaan, mutustele hetki tarpeeseen liittyviä ajatuksia, tunteita tai tuntemuksia ennen kuin ryhdyt toimimaan.
  8. Kiitä itseäsi olemistaidon harjoituksesta. Miltä se sinusta tuntui?

Selkäpuu

  1. Etsi metsästä mukavan oloinen, tukeva ja nojaamisen kestävä puu. Kokeile lyhyttä ja helppoa läsnäoloharjoitusta
  2. Asetu seisomaan selkä puuta vasten niin, että polvesi ovat hieman koukussa.
  3. Suuntaa katse alaspäin tai sulje silmäsi. Huokaise ja päätä keskittyä tähän hetkeen.
  4. Tunne puu kehoasi vasten. Huomaatko puussa lämpöä, värinää tai tuulen tuomaa huojuntaa?
  5. Hengitä sisään rennosti ja huokaise uloshengityksellä. Olet valmis jatkamaan matkaa

Harjoitukset ovat Sirpa Arvosen kirjasta Metsämieli, mielen ja kehon viikkopolut / Karttakeskus, Helsinki 2022

Päivi Raikaslehto

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Vieritä ylös